1983-84
|
"Plusz studio"
|
Károlyi Mihály Emlék Alapítvány,
mûteremház
|
Vence, Francia ország
|
Ruskin
és Morris óta a modern kor tudatában hozzávetõleg
mindig jelen volt, hogy az építészet valami alapvetõ
módon a kézmûvességhez tartozik. Hogy, ebben benne
foglaltatnak egy "spontán", tervrajz nélkül készülõ
ház lehetõségei is, arról ugyan minden építész
tud, de ellenérzéseik a "rajzfetisizmussal" szemben
csak ritkán oly ,intenzívek, hogy tettekre is ösztökélnék
õket. Ezúttal azonban - a Károlyi-alapítvány
jóvoltából - egy ilyen épületet üdvözölhetünk:
a Nagy Bálint és Rajk László által sajátkezüleg
épített vence-i alkotóházat. Pontosabban: egy kiinduló
rajz, amit az építészek magukkal vittek Franciaországba,
mégiscsak volt: egy , sajátos koncepciójú homlokzat,
mely a Plusz Stúdió (Bachman Gábor - Rajk László)
munkája, Egy ímagináriusan kettészelt sík;
mintha két épület hatolna át egymáson, amelyek
kapcsolatai mélységükben meghatározatlanok, A baloldali
homlokzatrész a középkori Itália fekete-fehér
sávos kõfalu templomait, vagy akár - Várnai Gábor
ötleténél - egy építõkocka-vár
falait, a jobboldali egy modern japán lakóház kubusát
idézi, A bejárat az egy síkba esõ, de képzetesen
kettõnek látszó térfal "találkozásánál",
a "japán homlokzaton" van egy szabálytalan négyszögi
kivágásban, fölötte ferde kék deszkapárkánnyal,
amely mintegy félrehuzott függönyt imitál. Az "itáliai"
homlokzatrészt pedig ferde vörös deszkapárkány
ékesíti, akár egy félrelibbent zászló,
Igen finom elgondolás, hogy e két szinvalõr teremti meg
a mélységi tagolódás illúzióját:
a kék, az alatta levõ sötét bejárati fülkével
optikailag hátrafalja, a vörös pedig elõrehúzza
saját homlokzatrészét, a színperspektiva törvényeinek
megfelelõen. Nem megtervezett, hanem spontánul kialakult, de szintén
figyelemre méltó a ház 'hátsó (keleti) oromfala
is, egy homlokzatra kivitt, megmutatott ácsszerkezet jóvoltából
az ide készített körablak sajátos ünnepi, templomi
külsõt kölcsönöz e nézetbõl is az épületnek,
s ezt a hatást egy véletlenül talált, ide illesztett
színes üvegbetétes ablak is erõsíti (további
asszociatív játékot jelentenek az üveg "piros-fehér-zöld"
szenei). Az invenció azonban ez után törést szenved;
a ház másik két homlokzata jelentéktelen, A "japán"
oromfal felmagasodásának expresszív részletét,
s talán a kéménykiképzést lehet csupán
kiemelni, A probléma azonban alapvetõbb, mivelhogy magával
a térformával kapcsolatos.E térforma triviálisan
egyszerû. lényegében egy nyeregtetõs. padlás
nélküli belsõ tér galériával. Funkciójában
egy mûterem és egy lakótér korrekt összekapcsolása,
de megformálásában a térhatároló szerkezetek
által fölvetett ideákat nem alakítja valóságos
térré, azok csupán a határoló síkokhoz
illesztett applikációk maradnak. Egy részletnek sikerült
áttörni ezen a korlátozottságon. Ez a ház tömegén
kívül esõ mesterséges kõhalom alá készített
fürdõszoba, ahol a tér-forma közvetlenül utal az
ember chtónikus, "földbõl való" lényével
összefüggõ funkciókra. A ház belsõ terének
dekórumait alapvetõen a Bauhaus-hagyomány "tiszta"
szerkezeti megoldású részletei jelentik. Ez a tisztaság
különben erénye az épületnek, csak az a baj, hogy
nem kapcsolódik térszervezõ koncepcióhoz. (Ennek
számos ígéretes lehetõsége lett volna pedig
a térmotívumként kezelt kandallótól a szobabelsõben
nyersen meghagyott sziklapadozatig. ) A tér nem valósítja
meg azokat az ambivalenciákat, amiket a homlokzat ígért,
Valószínû, hogy ebben bizonyos fokig a~ megtervezettség
hiánya ütött vissza, az alapvetõ okot mégis mélyebben
kell keresnünk, Egy par excellence posztmodern házat látunk.
vagyis a kubista, ihletésû absztrakt térfelfogás
kritikáját, (Az épület abszolut korszerûsége
tehát vitathatatlan, ) A semleges, de halárazott arányokkal
rendelkezõ "áramló terek" koncepcióját
megint felváltani latszik a sikfelületek merõben plasztikai
felfogása, mint az eklektikában. Habár ettõl is
lényegesen különbözik robusztus elemeivel, amelyek tagadják,
vagy ironikus hangsúllyal látják el a görög-reneszánsz
ihletésû Beaux Arts építészeti hagyományt,
(Mint Charles Moore Piazza d'Italiája, mint Hollein, Jencks vagy Venturi
mûvei. )Az, hogy a plasztikai formának a felületen való
ujrafölfedezése szükségképp hozza-e majd magával
az építészeti térprobléma érzékelésének
redukcióját. vagy megszûnését, e pillanatban.
a posztmodem második évtizedében még aligha válaszolható
meg. De a technológiai részproblémák megoldására
zsugorodott magyar építészetnek mindenképpen eseménye,
ha egy házzal kapcsolatban ez a kérdés egyáltalán
fölvethetõ.
1984. ARTPOOL 9. április Miklóssy Endre