Az N&n galéria tisztelettel meghívja
Önt és barátait
2002. június 5-én, szerdán 18 órára
Megyik János kiállítása kapcsán megrendezendõ
Az építészet a képzõmûvészetben?
címû vitára,
melyen az alkotó mellett részt vesznek:
Janáky István építész
Janesch Péter építész
Károlyi Zsigmond festõmûvész
Peternák Miklós mûvészettörténész.
Moderátor: Szilágyi Gábor mûvészettörténész.
A beszélgetés indító gondolata:
"Ha a Barokk egyáltalában megvalósította a
totális mûvészetet, vagy a mûvészetek egységét,
ezt elsõsorban a kiterjedés révén érte el:
minden egyes mûvészet arra törekszik, hogy az õt követõ,
s egyben meghaladó mûvészetben meghosszabbítsa, sõt
megvalósítsa önmagát. Korábban megállapítottuk,
hogy a Barokk gyakran határt szabott a festészetnek és
az oltárokra szorította vissza, ám ennek oka leginkább
az, hogy a festészet kilépett saját keretei közül
és a festõi márványszobrászatban, a szobrászat
pedig megint csak önmagán túl, az építészetben
valósította meg önmagát. Az épiteszet viszont
felfedezte a keretet a homlokzatban; ez a keret azonban leválik a belsõrõl
és kapcsolatba lép a környezetével, olyképpen,
hogy az építészetet a városrendezésben valósítja
meg. Ha a láncolat két végét tekintjük, a festõ
városrendezõvé válik, s tanúi lehetünk
annak, hogyan bontakozik ki csodálatosan a mûvészetek hosszanti
vagy szétterülõ folytonossága: a keretek egymásba
illeszkedése, amikor minden egyes keret a megelõzõt az
azon átszüremlõ anyag révén haladja meg. A
mûvészetek szétterülõ egysége megteremti
az egyetemes színházat, amely a levegõt és a földet,
sõt a tüzet és a vizet is magában foglalja. Itt a
szobrok valódi személyek, a városok díszletek, s
a nézõk maguk a festett képek vagy a szobrok. Az egész
mûvészet barokk táncosokkal benépesített Socius-szá,
társadalmi közterületté változik."
Gilles Deleuze: Az új harmónia. 19. p. In.: Változó
mûvészetfogalom. Kortárs frankofon mûvészetelmélet.
Kijárat kiadó.
1065 Budapest, Hajós utca 39.
tel. fax.: 332 18 83, 302 45 96 http://www.nagybalint.hu