Spirál törés
Tisztelt Doktornõ!
Az volna a kérdésem, hogy 5 héttel ezelõtt
feltett gipsz, amit lábfejemen keletkezett spirál törés
miatt tettek fel a kerületi sebészeten, fog -e amúgy
is gyenge lábamon gondot okozni a nehezen kivárt 6 hét
után. Türelmetlenül várom a választ,
legalább úgy, mint a gipsz levételét.
Valóban, a hosszas gipszrögzítés következtében
az izmok sorvadhatnak, fõleg a comb feszítõizomzata.
Elkerülhetõ azonban rendszeres, sok járással
és a nem rögzített ízületek tornásztatásával.
Dr. Szendei Katalin
belgyógyász, családorvos
110. találat (7)
Mozgó buckák a Marson
http://supernova.akg.hu/bolygo/mgs/mockep/moc9903/buckak/
A Mars ...
A Mars felszíne, a Mars Global Surveyor felvételeinek
tanúbizonysága szerint, nagyban hasonlít egyes
földi sivatagokéra. A legújabb felvételeken
látható kisebb fehér színû homokdûnék
valószínûleg szulfátokból, leginkább
gipszbõl állnak, vagy legalábbis ez cementálja
össze anyagukat. A Viking-szondák nagy mennyiségû
szulfátot mutattak ki a marsi talajban, a gipsz (kalcium-szulfát)
pedig világos színe miatt került szóba. A
pár kilométer hosszú dûnemezõk világos
színe a homokszemcsék nagy fényvisszaverõ
képessége miatt alakul ki. Vannak nagyobb (néhány
tíz kilométer hosszú), sötét színû
dûnemezõk is, ahol a dûnék fõleg vulkáni
törmelékbõl állhatnak. A nagyfelbontású
képekbõl látszik, hogy a szelek szétválasztják
a különbözõ homokszemcséket, és
ezek nem keveredtek össze a marsi porral. Az egyik képen
éppen az a folyamat látható, ahogy világos
színû anyagot a szél lefújja a dûnék
tetejérõl (1. kép). A gipsz valóban elég
puha ahhoz, hogy könnyen lehessen erodálni. A marsi szél
idõnként eléggé erõs ahhoz, hogy
a homokot viszonylag nagy távolságra szállítsa.
A szulfátok egykori folyóágyakból, tómedrekbõl,
esetleg egykori talajvizes területekrõl vagy hõforrásokból
származnak.
117. találat (8)
JOVANOVICS GYORGY
http://exindex.c3.hu/dosszie/jovanovics/erdely.html
... divattól is elhagyatva áll az elsõ szobor,
melyet a földõléstõl csak a gipsz akarata
tart vissza. A bourbon-liliom alakú hegekkel borított
fej is ...
130. találat (9)
TOLNAI OTTÓ
http://gizi.dote.hu/~hajnal/alf9707/tolnai.html
... igen a flamingóselyemben is csak egy marék. gipsz
az amibe a mester (a teremtõ) lelket lehel. tudom ...
TOLNAI OTTÓ Pilinszky és Jován
175. találat (10)
Ferenczy Béni: Ady Endre-maszk
http://www.berze-nagy.sulinet.hu/stilus/modern/adymaszk.htm
Ferenczy Béni: Ady Endre-maszk Készült: 1919 Gipsz,
magasság: 29,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Ady Endre halottas ágyánál Ferenczy Béni
is ott volt. Beck Ö. Fülöp, Vedres Márk és
Csorba Géza gipszöntõ közremûködésével
készítettek maszkot az elhunyt költõrõl.
Ferenczy nem öntötte, hanem saját kezûleg mintázta
a maszkot.
187. találat (11)
Esterházy Péter http://ludens.elte.hu/~tir/ester.htm
... hangok hallatszanak, Gitta jött meg a legkisebb fiúval.
Micu lábán friss gipsz, kiment a bokája, le kéne
feküdnie. Apja kinéz hozzájuk, s tekintet ...
Miattam jött, aranyom? Szomszédolás Esterházy
Péternél.
207. találat (12)
Feltöltik a 'Nemzeti Gödröt'
http://index.hu/politika/belfold/ngodor/
..történelem nagyjait ábrázoló gipsz-szobrokat
helyeznének el ...
Várhegyi Attila ismerteti a tárca új terveit.
Ennek értelmében a kormányzat a fõváros
beleegyezése nélkül is megépítené
a színházat a Városligetben. Az Erzsébet
téren pedig a korábban a tárca által felvetett
Andrássy-szobor helyett a magyar történelem nagyjait
ábrázoló gipsz-szobrokat helyeznének el.
II. Téma
a brnói témája
Ha az erdõben egy hat láb hosszú és három
láb széles halomra találunk, melyet ásóval
piramis formájúra egyengettek, elkomolyodunk, és
valami azt súgja bennünk: itt fekszik valaki eltemetve.
Ez az építészet. (13)
ami itt nem látható
rejtett gyász és titkos szerelem
1988-ban, 13 éve a Történelmi Igazságtétel
Bizottság akkor még féllegális szervezete
emlékmûpályázatot ír ki az 1956-os
levert forradalom kivégzett mártírjainak - köztük
Nagy Imre miniszterelnök - megtalált sírja fölé.
A száz beérkezett pályamûbõl a tizenkét
tagú zsûri a Jovánovics tervet választja
ki. Három évig épül az 5300 négyzetméteres
tájmû. 1992 június 16-án, Nagy Imre és
négy társa kivégzésének évfordulóján
Magyarország elsõ szabadon választott miniszterelnöke
felavatja az emlékmûvet. (14)
1995-ben, a negyvenhatodik velencei biennále magyar pavilonjában
Jovánovics György állít ki. Erre az alkalomra
készült a Nagy Hasáb, ami a pavilon jobb oldalszárnyát
foglalta el.
Hans Beltingnek írja 1996-ban:
"Ez a mû eredetileg egy ágynak indult, mert azt akartam,
hogy a magyar pavilon baloldali szárnyában kiállított
korai figuratív mûveim a másik oldalon elhelyezett,
formailag eltérõ kései mûveimben tükrözõdjenek
- az átrium kettõs üvegfalán, az udvaron átlátva
-, egymással szemben. Tehát a baloldali Fekvõ Ember
(15) párja kellett. De valami nem stimmelt, ezért az ágyat
élére állítottam, csak így volt jó.
Az ágyból ház lett. (Párizsi diákéveim
kedvencébõl, az etruszk fekvõ házaspárból
lett egy másik kedvenc mintám szerint való valami:
a magyarországi Garamszentbenedeki Úrkoporsó régóta
izgató formája.) De a párna megmaradt, - csak vimperga
lett, (16) egy féltimpanon, félkõsátor."
(17)
Tehát a puritán ravatal (Fekvõ Ember) a bal oldalon,
jobbra pedig egy szarkofág (Etruszk pár) oldalára
állítva, így koporsó (Garamszentbenedeki
Úrkoporsó) tükrözõdnek. Középen
az átriumban a Giorgone részlet. (Részlet a Nagy
Viharból). Giorgone Vihar címû képének
egy motívuma, egy rejtélyes, falból és oszlop-párból
álló romos építmény, amirõl,
ahogy Belting késõbb, a Kiscelli Múzem (Gyengébbek
kedvéért) kiállítása megnyitójában
írja, " kevesen tudják, hogy ez a részlet
egy antik síremlékre utal, egy mitikus pásztor
sírjára, és hogy - ha a költõnek hiszünk
- itt énekeltek elõször költõi páros
felelgetõst." (18)
a brnói írja (tovább):
A háznak mindenkinek tetszenie kell. Szemben a mûalkotással,
melynek viszont nem kell tetszenie senkinek. A mûalkotás
a mûvész magánügye. A ház nem az. A
mûalkotást a világra hozzák, anélkül,
hogy szükséglet mutatkozna iránta. A ház szükségletet
elégít ki. A mûalkotás senkinek sem tartozik
felelõsséggel, a ház mindenkinek. A mûalkotás
ki akarja szakítani az embereket a megszokás kényelmébõl.
A háznak a kényelmet kell szolgálnia. A mûalkotás
forradalmi, a ház konzervatív. A mûalkotás
új utakat jelöl ki az emberiségnek, és a jövõre
utal. A ház a jelenre gondol. Az ember mindent szeret, ami kényelmét
szolgálja, és mindent gyûlöl, ami ki akarja
szakítani megszerzett és biztonságos helyzetébõl.
Ezért szereti a házat és gyûlöli a mûvészetet.
Tehát a háznak nem lenne köze a mûvészethez,
és az építészet nem tartozna a mûvészetek
körébe? Igen, ez így van. Csak az építészet
egész kis része tartozik a mûvészethez: a
síremlék és az emlékmû. Minden mást,
aminek gyakorlati célja van, ki kell zárni a mûvészet
birodalmából.(19)
ami itt látható
konstruktivista vagy dekonstruktivista (nem számít)
mûbõl kiépített mû vagy mûbõl
beépített mû (nem számít)
A Bagatell egy háromság része volt a Fészek
Galériában 2000-ben hasonló címmel megrendezett
bemutatón. A megidézett három konstruktivista mûvész
Kassák Lajos, Moholy-Nagy László és Péri
László voltak. A tárolókban akkor -az idézet
helyén kinyitott- könyvek szerepeltek. Kassák, Moholy-Nagy
és Péri reprodukciók, amiket Jován munkáiban
dimenzióváltásba vont. Ezek közül most
a Péri-sorozat látható. Az alap-mû egy három
részes Térkonstrukció / Murális-terv, amit
Péri az 1923-as Nagy Berlini Képzõmûvészeti
Kiállításra készített. "...Feltehetõen
fakeretre erõsített festett vászonból készült.
Az eredeti () színeket nem tudjuk teljes hitelességgel
rekonstruálni, de a fennmaradt temperaváltozat (és
az annak nyomán készült litográfia), valamint
a beton változat egybehangzóan a fekete és törtvörös
színek együttesét mutatják. ...Nem elhanyagolhatóak
a méretek. Ha elképzeljük, hogy a háromrészes
kompozíció a vázlat tanúsága és
a berlini kiállító-helyiség alaprajza szerint
egy 7x17 méteres felületen helyezkedett el -amelybõl
Péri nem egészen egy negyedet, tehát hozzávetõlegesen
3x7 métert használt fel-, a hatás imponáló
lehetett." - írja Passuth Krisztina a Szépmûvészeti
Múzeum 1999-es, Péri László konstruktivista
munkái 1920-24 címû kiállítása
katalógusában. Ezen a kiállításon
nem a berlini munka szerepelt, hanem azok a színezett-beton relief
replikák, amiket -egykori elképzelésének
megfelelõen- Péri az 1930-as években Angliában
saját kezûleg készített.
idézet - introjekció vagy inkorporáció
(nem számít)
Azt mondom - az idézet-elhatározás (bizonyos feltételekkel)
egy vallás-funkció. A vallás most nem a szó
divatos értelmében, tehát nem hogy ateista vagyok,
aztán református majd katolikus - a vallást nem
érdek súgja, a vallás nem evolúció.
Vallás, mint megkötözöttség, kötõdés
(religio). Az idézõ magát a megidézetthez
köti, -az idézõ szempontjából nézve-
a jelentést magához húzza: ide.
idézetek egy odázóról szóló
versbõl:
egy sor az elsõ versszakból:
Be más lenne itt az élet
egy sor az utolsó versszakból:
Bár apái nékie (20)
Az odázással baj van, mert az odázás mulasztás,
veszteség, halál. A kötõdés nélküli
idézéssel is baj van, mert a kötõdés
nélküli idézés - zavar (szahar).
Az idézés személyes véglete az inkorporáció,
a testbevétel, bekebelezés - mondjuk, mint egy vacsora.
(közjáték)
a hatodik és a hetedik (utolsó) harsona között
A mai formájában ismert Biblia -tehát a könyv-
Újszövetsége utolsó könyvében,
a Jelenésekben a hatodik harsonaszó után, a hetedik
elõtt, egy két részbõl álló
közjátékot ismerünk. Egyikben János megeszi
a könyvet, a másikban felméri a templomot.
Angyal a könyvvel (Jel.10.)
Ekkor láttam, hogy egy másik hatalmas angyal száll
le az égbõl. Felhõ övezte és szivárvány
ívelt a feje fölött, arca ragyogott, mint a nap, lába
meg izzott, mint a tûzoszlop. Kezében kibontott kis könyvtekercset
tartott. Jobb lábával a tengerben állt, a ballal
a földön. Hangosan kiáltozott, ahogyan az oroszlán
ordít. (21)
Ezt most csak azért olvasom fel, mert lassan már elszokunk
attól is, hogy hatalmas az angyal és ordít, ahogy
az oroszlán.
(...)
János lenyeli a könyvet
Azután az égi hang újra szólt hozzám:
"Menj, vedd el a nyitott könyvet az angyal kezébõl,
aki a tengerben és a földön áll." Odamentem
az angyalhoz, hogy adja át nekem a könyvecskét. Így
szólt hozzám: "Nesze, nyeld le! Keserû lesz
tõle a gyomrod, de a szád olyan édes, mint a méz."
(22) Elmenék azért az angyalhoz, mondván néki:
Add nekem a könyvecskét. És monda nékem: Vedd
el és edd meg; és megkeseríti a te gyomrodat, de
a te szádban édes lesz, mint a méz (23).
Elvettem az angyal kezébõl a könyvecskét és
lenyeltem. A szám édes lett tõle, mint a méz.
De amikor lenyeltem, a gyomrom keserû lett.(24)
Elvevémazért a könyvecskét az angyal kezébõl,
és megevém azt; és az én számban
olyan édes vala mint a méz; és mikor megetted azt,
megkeseredék az én gyomrom.(25)
A templom felmérése (Jel.11.)
III. Baga
kiállítás és megnyitás vagy megnyitás
és kiállítás (nem számít)
állítás és nyitás vagy nyitás
és állítás (nem számít)
Van az ütõs álom - amikor üt, vág, rúg
a tudás. Három nappal ezelõtt azt álmodtam,
hogy én nyitom meg ezt a kiállítást. Hatalmas
épületben nagy tömeg jöttünk le egyszerre
- lenn zsúfolódtunk, fent az épület kihalt
- mikor elõször ütött (az a bizonyos álombeli
tudás): fenn felejtettem a papírjaimat, a szöveget
- amit (rúgott belém az a bizonyos álombeli tudás)
meg sem írtam rendesen, folyamatosan nem olvasható. Kinél
van a kulcs - kérdeztem kétségbeesve -, a csomagok
kulcsa? Mert mintha úton lennénk és mindenkinek
a zsákja valahol az épületben fenn van, lakatra zárva.
Egy öreg hölgy, még soha nem láttam, adta oda
végül, kicsit kelletlenül a furcsa formájú
kulcsot. Nem volt tolla - ilyennel Berlinben találkoztam. Eltévedek
ebben a hatalmas, ismeretlen házban üt megint (az a bizonyos
álombeli tudás). Végül segít valaki,
a csomag is meg van, nyílik a lakat (mi ez a könnyûség?),
visszaérek, de (az a bizonyos álombeli tudás) a
szemüvegem elfelejtettem lehozni. És mi ez a rengeteg ismeretlen
dolog a falakon? És hol van az Építés Szelleme
Katedrális? Arról volt szó, az lesz középen
- nem?
Ha az álommunka (a sûrítõ, az eltoló,
az átfordító) ilyen pontosan listázza a
létezõ legrosszabbakat az -gondoltam felébredve-
már csak jót jelent. Ha pedig valaki leghatalmasabb vágyait
és félelmeit ilyen óvatosan és pontosan
fogalmazza, kötõdéseiben pedig ennyire állhatatos
mint Jován, abból csak ilyen álommunkák
születnek.
A bagatella egyébként: csomagocska. Olasz, mint Giorgione,
a baga -batyu, csomag- kicsinyítõvel képzett alakja.
Aztán majd fess egy rövid képet, tervezz egy rövid
házat.
Ettõl féltem. Tudom-e mondani mi van itt. (nem számít)
Ez a kiállítás ... szépen nyugodtan ...
(úgyis) .. megnyílik.
Köszönöm.
Jegyzetek:
1. A Google internetes keresõprogramba 2001. 05. 26.-án
gipsz szóra érkezett válaszok. Ebben az idõben
a program 1.346.966.000 web oldalt kezelt. A keresésre 1.470
oldal érkezett 0.11 másodperc alatt. Az elsõ
részben 1 -250-ig válogattunk a találatok között.
2. a keresõprogram bázisnyelve angol
3. Magyar Elektronikus Könyvtár / Lexikonok / A Pallas nagy
lexikona
4. Magyar Állami Földtani Intézet / Magyarország
Litosztratigráfiai Alapegységei / Perm kor
5. exindex-A C3 online képzõmûvészeti folyóirata
/ Adattár / Dosszié / Jovánovics György /
Dosszié /
Nádas Péter: Hatszázötven szó Jovánról
6. Pro Patiente Health & Medicine / Egészség - Életmód
/ Az orvos válaszol
7. Supernova - Alternatív Közgazdasági Gimnázium
/ Friss Hírek / Teljes magyar nyelvû hírek
8. Uo. (ld. 5. jegyzet) / Erdély Miklós: Önlehallgatás
9. Debreceni Egyetem Orvostudományi Kar / Egyéb web-oldalak
/ GIZI / Users / Hajnal Judit dr. /
Hungarian Literature / Tolnai Ottó
10.Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola / Barangolás
a stílusok világában / Mûvészek /
Ferenczy
Béni / Ady Endre
11.Ludens / Eötvös Lóránt Tudományegyetem
/ Meteorológus hallgatók lapjai / Szépszó
Gabriella /
Novellák / Interjú Esterházy Péterrel
12.Index / 2000 augusztus 11. / politika / belföld / Feltöltik
a 'Nemzeti Gödröt' /1999 április 30.
13. Adolf Loos Építészet, Ford. Kerékgyártó
Béla, In. A mérhetõ és a mérhetetlen,
Typotex 2000.
14. In. Jovánovics, Corvina, 1994.
15. Az 1969-es második Iparterv kiállításon
mutatta be Fekvõ figura néven, gipsz, fa, lakkvászon,
fém
összeállítás.
16. meredekszárú díszoromzat, áthidaló
csúcsív az érett gót építészet
kapu- és ablaknyílásai felett
17. Jovánovics György levele Hans Beltingnek / 1996. május
15. In. Ut manifestius atque apertius dicam / Egy
kiállítás, Fõvárosi Képtár/Kiscelli
Múzeum, 1996
18. Uo. Hans Belting: Megnyitóbeszéd
19.Uo. (ld. 13. jegyzet)
20.Petõfi Sándor: Pató Pál úr
21.Szent János Apostol Jelenéseinek Könyve / Szent
István Társulat, Budapest, 1982
22. Uo.
23.János Apostolnak Mennyei Jelenésekrõl Való
Könyve / Károli G.
24.Uo. (ld. 21. jegyzet)
25.Uo. (ld. 23. jegyzet)
|